ENG:The Moral Witness is the first cultural history of the "witness to genocide" in the West. Carolyn J. Dean shows how the witness became a protagonist of twentieth-century moral culture by tracing the emergence of this figure in courtroom battles from the 1920s to the 1960s—covering the Armenian genocide, the Ukrainian pogroms, the Soviet Gulag, and the trial of Adolf Eichmann. In these trials, witness testimonies differentiated the crime of genocide from war crimes and began to form our understanding of modern political and cultural murder.
By the turn of the twentieth century, the "witness to genocide" became a pervasive icon of suffering humanity and a symbol of western moral conscience. Dean sheds new light on the recent global focus on survivors' trauma. Only by placing the moral witness in a longer historical trajectory, she demonstrates, can we understand how the stories we tell about survivor testimony have shaped both our past and contemporary moral culture.
UA:
“Бачити зло: суди та свідчення після геноциду” — перша культурна історія образу свідка геноциду на Заході. Керолін Дж. Дін аналізує, як цей образ став головним моральним взірцем культури двадцятого століття, простежуючи його формування в судових баталіях із 1920-х до 1960-х років та висвітлюючи геноцид вірмен, українські погроми, радянський ГУЛАГ і судовий процес Адольфа Ейхмана. У цих судових процесах свідчення очевидців відмежували геноцид від воєнних злочинів і почали формувати наше розуміння сучасного політичного та культурного вбивства.
На рубежі двадцятого століття свідок геноциду став повсюдною іконою стражденного людства та символом західної моральної свідомості. Лише розглядаючи образ морального свідка в глобальнішій перспективі, демонструє дослідниця, ми зможемо зрозуміти, як історії, котрі ми розповідаємо про свідчення тих, хто вижив, сформували як наше минуле, так і сучасну культуру моралі.